راه های بهبود کیفیت فعالیت های فوق برنامه
بهبود کیفیت آموزشی
اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 استان اصفهان

قبل ازهر چیز تعریفی ازخدمات آموزش و پرورش فوق برنامه خدمت شما ارائه می دهم: « به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که علاوه بر برنامه ها و ساعات مصوب هفتگی درمدارس  طراحی و به مورد اجرا گذاشته می شود.»ما در دنیایی اجتماعی زندگی می کنیم و اکثر ما آگاهی ازچگونگی تجزیه و تحلیل تجارب اجتماعی و بهبود بخشیدن به مهارت های اجتماعی داریم. علاوه بر این در آموزش های رسمی نیز تلاش چندانی دراین زمینه صورت نگرفته است. کمال مطلوب آن است که مدرسه باید کلاسی باشد که در آن هم کارکنان و هم دانش آموزان از آنچه در تعاملات اجتماعی شان روی می دهد. بسیار مطلع باشند و از نقشی که این تعاملات در کمک به دیگران در فرمول بندی نظریات آنان نسبت به خودشان و دیگران دارد آگاه شوند.
فعالیت های فوق برنامه در مدارس که عموماً در خارج از کلاس و اغلب در وقت های اضافی و حتی ایام تعطیل و فراغت بچه ها انجام می شود و معمولاً گرایش های فردی و خاص بچه ها را پوشش می دهد، همواره نظر بسیاری از مربیان و صاحب نظران را به خود جلب کرده است. واقع این است که اهمیت فعالیت های آموزشی یا پرورشی خارج از برنامه به هیچ وجه کمتر از فعالیت های رسمی نیست. حتی باید گفت بسیاری از شکوفایی ها و خلاقیت ها در خارج از برنامه به ظهور می رسد. زیرا فرد احساس آزادی بیشتری می کند و مجال بیشتری دارد تا به موضوع کار یا فعالیت مورد نظرش بپردازد. در یکی از اسفار عهد عتیق (تورات، آمده است: «حکمت و فرزانگی کاتب حاصل فرصتی است که درایام فراغت نصیب او بوده است.»
دکتر علی اکبر شعاری نژاد که از چهره های خدوم، با تجربه و علاقمند به آموزش و پرورش در 50 ساله ی اخیر است، در کتاب خود این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده است. شعاری نژاد از کسانی است که یادگیری و آموزش را امری یکپارچه می بینند و می کوشند از تقسیم آن به دو جزء مجزای
«تعلیم» و «تربیت» یا «آموزش» و «پرورش» پرهیز کنند. او در مورد فعالیت های فوق برنامه هم نظری مشابه دارد و ضمن این که معتقد است انجمن های فوق برنامه که در مدارس تشکیل می شود در واقع برای جبران یا تکمیل کمبودهای درسی است و می گوید «ما باید این پندار نادرست را از ذهن خود دور کنیم که پرداختن به فعالیت های فوق برنامه و راهنمایی دانش آموزانی که در این گونه فعالیت ها شرکت می کنند، به عهده افراد خاص، مثلاً مسؤول امور تربیتی یا مربی پرورشی است. بلکه مسؤولیت ها هدایت فعالیت های فوق برنامه همانند فعالیت های رسمی، وظیفه ی همه ی معلمان است.
جز اینکه بهتر است راهنمایی هر فعالیت خاص به عهده معلمی یا معلمان واگذار شود که شخصاً آن را دوست دارند و از اطلاعات و مهارت درباره ی آن برخوردارند.»
شاید بتوان گفت فعالیت های فوق برنامه همان خلاقیت باشد چرا که خلاقیت ذهنی برای رام کردن تنش های روحی دانسته اند و هر کَس توانسته باشد قالب های مانوس را با تشبیه سازی یا استعاره سازی خود بیشتر بشکند توان بیشتری برای آفرینش گری دارد. همانطور که در کاربست مدیریت فرآیند مدار در مدرسه توسعه یعنی پیشرفت همه جانبه که همراه با کیفیت باشد.
توسعه با اندیشه ها و افکار سرکار دارد. توسعه فرآیند عقلانی است و مشارکت دخالت در تصمیم گیری است و بهترین نوع مشارکت، مشارکت در فکر و اندیشه است. حضور در فرآیند مشارکت یعنی از تولید یک فکر تا زمانی که به اجرا در می آید. دخالت داشته باشیم. در اجرای بند 4 ماده 11 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش به مدیران مواردی اجازه داده است با مشارکت اولیاء و دانش آموزان نسبت به ارائه خدمات آموزش و پرورش با کیفیت اقدام کنند.
خدمات آموزشی فوق برنامه شامل دروس جبرانی تکمیلی و تقویتی و خدمات پرورشی شامل فعالیت های فرهنگی و هنری و بهداشتی و گروهی دانش آموزان می باشد تأمین نیازها ضرورت و مرتبط برای انجام این برنامه ها از طریق مشارکت اولیاء و دانش آموزان انجام پذیر می باشد. اولویت در تأمین نیروی انسانی کارآمد برای اجرای با کیفیت خدمات آموزش و پرورش با کارکنان همان مدرسه است. به همین خاطر از نیروی کارآمد و علاقمند در این طرح با همکاری دانش آموزان استفاده شده است.
یکی ازعوامل مؤثر و مشترک درانواع کار مدیران وجود فعالیت های فوق برنامه و رعایت آن ها در سازمان خود می باشد. تجربه نشان داده است که افرادی به روش های عملی و علمی مسلط خواهند بود که از تجربه دیگر افراد نیز استفاده کنند. فعالیت های فوق برنامه می توان بیشتر خلاقیت و ایجاد ابتکار و توسعه علمی و آموزشی معلمین و دانش آموزان را به وجود آورد.


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 1 / 11برچسب:,
ارسال توسط حمید صفریان

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 146
بازدید کل : 175088
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

كدهای جاوا وبلاگ